Rashlanutlaw_MainPic רשלנות רפואית לואו
Rashlanutlaw_MainPic רשלנות רפואית לואו
פנייה לייעוץ אישי



    עבירות סמים בקרב בני נוער

    עבירות סמים הן עבירות המאפיינות בשנים האחרונות בני נוער רבים. עבירה זו מקיפה שדרות נרחבות בקרב בני נוער ואינה אופיינית דווקא לבני נוער במצוקה, במחסור כלכלי או בני נוער שגדלו בסביבה עבריינית.

    עבירות סמים בקרב בני נוער

    פקודת הסמים המסוכנים אינה מבדילה בין שימוש של בוגר בסמים לבין שימוש של בני נוער בסמים. החומרה היא אחת, אולם בית המשפט בבואו לשפוט קטין, שוקל שיקולים נרחבים יותר ומביא בחשבון את השפעת הרשעתו של הקטין, על עתידו בחברה.

    תוכן עניינים

    מהן הסיבות העיקריות לעבירות סמים בקרב בני נוער? 

    מעצם גילם הצעיר, בני הנוער נתונים להשפעות חיצוניות שהם נחשפים אליהן דרך שלל דרכי המידע האינסופיות: רשתות חברתיות, מרשתת, ערוצי תקשורת ועוד. לעיתים ההשפעה היא סמויה ולעיתים גלויה ובוטה.

    עבירות סמים בקרב בני נוער הן בדרך כלל עבירות הנעשות בחברה, בצוותא עם אחרים כדי להעצים את השפעת הסמים על המשתמשים.

    1. לחץ חברתי – גורם משמעותי לעבירות סמים בקרב בני נוער, הוא הלחץ החברתי. לחץ זה הנובע מנורמה חברתית קלוקלת, משתקף במגוון צורות ונסיבות ונותן אותותיו בבני הנוער שתחת השפעתו.למשל שימוש בסמים במסיבה חברתית עלול לגרור את המשתתף התמים אשר אינו רוצה להישאר בצד ולא ליטול חלק ב"הנאה המשותפת".

      חשיפה לכוכבי קולנוע וזמר המשתמשים בסמים, עלול לגרור את בני הנוער המחקים אותם, לנסות גם אספקט זה של חיקוי.

        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      • מצוקות – עבירות סמים הן לפעמים ביטוי למצוקה אמיתית ולקריאה לעזרה של המשתמש. קטין ובן נוער שחוו בביתם עבירות סמים של בוגרים מהם, שעברו חוויות חברתיות קשות כמו נידוי, אי הצלחה בלימודים, אהבות נכזבות, נוטים במקרים רבים לחפש להם מזור לכאבם בהשפעת נטילת הסמים.כך הם בורחים מהמציאות הקשה שבה הם שרויים ונופלים לעברי פי פחת של עבירות סמים אשר מדרדרים אותם לתהום עמוקה יותר מבלי יכולת לעצור.
      • בריחה משעמום – בעידן הנוכחי שבו הכול גלוי, הכול ידוע ונתון לחשיפה מהירה ומיידית, גירויים חדשים הם בגדר המתבקש. עבירת סמים בקרב בני נוער מספקות למשתמשים בריחה לעולם חדש, עולם של חוויות שלא חוו וסיפוק מהיר של צרכים.
      • נורמה חברתית – חלק מבני הנוער המשתמשים בסמים, גדלו לתוך מציאות זו. מדובר בבני נוער ממשפחות הרוסות, משפחות פשע ומשפחות של סוחרי סמים.הם אינם מכירים מציאות אחרת ולכן הטיפול בבני נוער אלו הוא מורכב וקשה הרבה יותר מטיפול בעבירות סמים בקרב בני נוער "בני טובים" שאצלם השימוש אינו דרך חיים אלא דרך לחוויה מסוג אחר ושונה.

      הגורמים האמונים על המלחמה בעבירות סמים בקרב בני נוער

      בשל החשיבות הרבה שהמדינה רואה במלחמה בסמים בכלל, ובעבירות סמים בקרב בני נוער בפרט, קיימים מוסדות וגופים רבים ששמו להם למטרה להילחם בתופעת הסמים ולנסות להציל את בני הנוער בטרם יהיה מאוחר מדי.

      מיהם הגופים המרכזיים במלחמה זו?

      1. משטרת ישראל בשיתוף המשרד לביטחון פנים – ישנן יחידות נוער מיוחדות שהן אחראיות לטפל בעבירות סמים בקרב בני נוער ואלו נוקטות פעולות מגוונות כגון תוכניות לימודיות ייעודיות, פעילות הסברה ענפה בקרב בני נוער בבתי הספר ובמקומות כינוס,פעולות אכיפה ושיטור במקומות מועדים לפורענות כמו פאבים, מועדונים, מסיבות ועוד ובדיקות גופניות של חוגגים ומבלים במקומות שבהם קיים חשש לעבירות סמים בקרב בני נוער.
      2. פעילות של משרד החינוך – המשרד מפעיל יחידה למאבק בסמים בקרב בני נוער המדגישה בפעילותה את הסכנות הרבות הטמונות בשימוש בסמים ואת ההשלכות הפסיכולוגיות והפליליות שיש לעבירות סמים.

      המשרד מעניק גם  טיפול פרטני בבני נוער מכורים, ומציע תוכניות שיקומיות שאם המטופל יעמוד בהן, קיים סיכוי כי לא ייפתח לו תיק פלילי בגין עבירות סמים, דבר העלול לפגוע בו קשות בהמשך דרכו האזרחית.

      1. משרד הבריאות – מפעיל מערך אשפוז וסיוע לבני נוער מכורים
      2. הרשות למלחמה בסמים – מפעילה תוכניות מיוחדות לצמצום עבירות סמים בקרב בני נוער למשל גיוס סטודנטים המשמשים כחונכים לבני נוער עם עבירות סמים,המשוכנים בדירות מיוחדות, "דיור מוגן לבני נוער", הם ובני הנוער ועוזרים להם להשתלב ולמצוא בחזרה את מקומם בחברה.
      3. תוכניות חברתיות מיוחדות של השלטון המקומי – תוכניות ייחודיות המופעלות בידי עיריות ומרכזי שלטון מקומי, המציעות תעסוקה ואפיקי בידור מפוקחים לבני נוער כדי להוציאם ממעגל הסמים

      יחס בתי המשפט לעבירות סמים בקרב בני נוער

      נקודת המוצא המשפטית היא כי עבירות סמים אסורות בכל גיל ובכל מצב וסלחנות אינה במקומה. יחד עם זאת, גילם הצעיר של הנאשמים בעבירות סמים, מכתיב לעיתים יחס שונה של בתי המשפט הנגזר מראייה מערכתית ארוכת טווח לגבי סיכויו של הנאשם להשתקם מבלי להרוס את עתידו.

      כל עבירת סמים גוררת אחריה רישום פלילי עם קלון, עובדה אשר תפגע אנושות במאמצי השיקום של אותם בני נוער החפצים בשיקום.

      רישום פלילי עלול לחסום בפני הקטין את השירות בצה"ל ולאחריו את השתלבותו חזרה בחברה האזרחית התורמת והפרודוקטיבית. לכן נאשם המביע חרטה ועומד בכל ההתניות ותוכניות השיקום, ייתכן שייחלץ ללא הרשעה פלילית.

      לסיכום: עבירות סמים בקרב בני נוער מאפיינות מגזרים רבים. עבירות אלו עלולות לפגוע קשות בהשתלבותו של הקטין בחברה ולכן ההשקעה במניעה ובטיפול, היא רבה ומבוצעת באמצעות גופים שונים.

      גם בתי המשפט נוקטים בגישה סלחנית אם הם משוכנעים כי קיים סיכוי סביר לשיקומו של בן הנוער בעתיד.

      *אין בתוכן אתר rashlanutlaw העוסק ברשלנות רפואית משום המלצה משפטית או חוו"ד המחליפה ייעוץ פרטני במשרד עורכי דין. העושה שימוש במידע, עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8043659
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף