Rashlanutlaw_MainPic רשלנות רפואית לואו
Rashlanutlaw_MainPic רשלנות רפואית לואו
פנייה לייעוץ אישי



    על פיצויים תאונת דרכים: תאונת אופנוע ונהיגה בשכרות

    דיון על פיצוים תאונת דרכים, לרבות תאונת אופנוע מתחיל תמיד בעיקרון מרכזי בדיני הנזיקין, עיקרון האחריות המוחלטת. מיד נפרט לגביו. נרחיב מעט גם על תאונת אופנוע ועל איך ניתן למנוע אותה. נהיגה בשכרות זו עבירת תנועה חמורה ומסוכנת ומאמר זה ידון גם בה.

    על פיצויים תאונת דרכים: תאונת אופנוע ונהיגה בשכרות

    תוכן עניינים

    פיצויים תאונת דרכים

    למרבה הצער, תרבות הנהיגה בישראל ומספרן הרב של תאונות, מגביר את הדחיפות והצורך להבין היטב את הנושא של פיצויים תאונת דרכים.

    תאונת אופנוע, עליה יורחב בהמשך, היא התאונה המסוכנת ביותר אשר ברובם המכריע של המקרים אינה מסתיימת בפציעות בודדות פשוטות אלא בפגיעות חמורות.

    הבסיס לדיון על פיצויים תאונת דרכים הוא עיקרון האחריות המוחלטת או במילים אחרות, עיקרון אי האשמה. משמעותו של זה היא שאין צורך להוכיח אשמה על מנת לקבל פיצויים תאונת דרכים.

    די בכך כי אדם היה מעורב בתאונת דרכים ונפגע, על מנת שיהיה זכאי לקבלת פיצויים תאונת דרכים.

    החוק המרכזי אשר עוסק בשאלת פיצויים תאונת דרכים הוא חוק הפלת"ד – חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. חוק הפלת"ד הוא רחב ביותר בשל מטרתו לפצות נפגעים ברמות נזק שונות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בשל עיקרון האחריות המוחלטת, אין אשמה לבדה מצד נהג בכדי לשלול ממנו זכאות של פיצויים תאונת דרכים. סוגיית האשם קמה רק לגבי נזקי רכוש שנגרמו בשל התאונה.

      חישוב פיצויים תאונת דרכים נעשה בהתאם לשני סוגי נזקים: נזק מיוחד ונזק כללי. פיצוי בגין נזק מיוחד הוא עבור אירועים אשר התרחשו בעבר, קרי, בגין נזק שכבר נגרם כגון אובדן השתכרות והוצאות רפואיות שהנפגע כבר נאלץ להוציא.

      לעומת זאת, נזק כללי מייצג את ההוצאות שעתיד הנפגע להוציא בשל התאונה.

      בית המשפט יעריך את גובהן ויפצה בהתאם. מדובר למשל באובדן תוחלת החיים, אובדן כושר עבודה עתידי ותשלומים רפואיים שונים שייאלץ הנפגע לשלם בשל התאונה.

      שני סוגי הנזקים הללו הם נזקים ממוניים אשר ניתן לכמתם בכסף. בניגוד להם, ישנו פיצוי בגין כאב וסבל אשר הוא פיצוי בלתי ממוני. סוג נזק זה יתבסס על פרמטרים שונים כגון אחוז הנכות שנקבע, משך הטיפול הרפואי שנאלץ הנפגע לקבל וכולי.

      תאונת אופנוע – דבר שבשגרה

      כאמור, כבישי ישראל אינם מקום בטוח למדי בימים אלו. ריבוי תאונות הדרכים ממש מרתיע ומעורר פחד כאשר תאונת אופנוע היא המפחידה מכל.

      לעיתים נהגי רכבים שוכחים עד כמה יכול רוכב אופנוע להיפגע בקלות במקרה של תאונה. רוכבי האופנועים עצמם שוכחים כי נהיגה באופנוע מחייבת ערנות כפולה מאשר נהיגה ברכב וזאת לאור הסכנה הגדולה יותר שרוכב אופנוע מצוי בה.

      מה ביכולתם של נהגי אופנוע לעשות בכדי למנוע תאונת אופנוע?

      1. לנהוג בחוכמה – יש להימנע מנהיגה במהירויות מופרזות ולחתוך נהגי רכבים בכביש.

      2. דרך לא מוכרת – הסבירות להתרחשותה של תאונת אופנוע גדלה כאשר רוכב האופנוע נוסע בדרך חדשה שאינה מוכרת לו. כל בור קטן בכביש יכול לגרום לתאונה גדולה ועל כן נסיעה בדרך לא מוכרת מחייבת זהירות רבה יותר.

      3. קסדה, מעיל וכפפות – אלו אמצעי המיגון הבסיסיים אשר יכולים למנוע את חומרתן של פציעות במקרה של תאונת אופנוע. אף אם לא תמיד נוח להיות עם מעיל וכפפות , מומלץ לעשות כך למען הבטיחות האישית.

      אם רוכב אופנוע נפגע במהלך תאונת אופנוע חשוב מאוד לתעד את הפציעות שלו ואת זירת התאונה. יש לגשת לקבלת טיפול רפואי כאשר חובה לוודא שהרופא המטפל מתעד בצורה מפורטת וברורה את השתלשלות האירועים.

      אם ישנם עדים לתאונה, קחו את פרטיהם למקרה שתצטרכו את עדותם.

      נהיגה בשכרות – ענישה מחמירה

      נהיגה בשכרות זוהי עבירת תנועה חמורה עד מאוד. לאור זאת, הענישה בגין עבירה זו היא חמורה ביותר. נהג אשר הורשע בעבירה של נהיגה בשכרות, רישיון הנהיגה שלו נשלל לתקופה של שנתיים מינימום.

      כיצד מוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות? רוב כתבי האישום מבוססים על בדיקת שכרות של הינשוף. ניתן לבצע בדיקת שכרות גם על ידי בדיקת דם. ההבדל בין שתי הבדיקות הוא בסמכות לבצען.

      בעוד שאת בדיקת הינשוף יכול לבצע שוטר באופן חופשי ועל פי שיקול דעת, ההוראה לבצע בדיקת דם יכולה להינתן על ידי שוטר רק במקרים בהם התעורר בלבו חשד כי הנהג אכן נוהג בשכרות או כאשר התרחשה תאונת דרכים.

      הרף בעיני החוק הוא כדלקמן: נהג אשר נמדדו אצלו מעל 240 מיקרו גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, נחשב כנוהג בשכרות.

      אם נעשתה בדיקת דם הרי שתוצאה של מעל 50 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם, תיחשב בנהיגה בשכרות. נהג אשר שוקל לסרב לבדיקת שכרות צריך לקחת בחשבון כי לרוב, בתי המשפט רואים במסרב לבדיקה כמי שנהג בשכרות.

      פיצויים תאונת דרכים – סיכום

      מאמר זה דן בשלושה נושאים: פיצויים תאונת דרכים, תאונת אופנוע וכן עבירה של נהיגה בשכרות. שלושת הנושאים הללו כרוכים זה בזה ומהווים דיון שלם בנושא תאונות דרכים.

      *אין בתוכן אתר rashlanutlaw העוסק ברשלנות רפואית משום המלצה משפטית או חוו"ד המחליפה ייעוץ פרטני במשרד עורכי דין. העושה שימוש במידע, עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8043659
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף